Od początku września w XV Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej – Curie funkcjonuje projekt   „1 PLANET 4 ALL – Razem dla klimatu! “ realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z 11 państwami UE. Celem programu jest budowanie świadomych klimatycznie społeczności, które znają realne zagrożenia związane ze zmianą klimatu, jak i możliwości działania na rzecz jego ochrony.  Do przedsięwzięcia dołączyli uczniowie naszej szkoły z II klasy po gimnazjum oraz I i II po szkole podstawowej.

Uczestnicy to: Wiktoria Garzyńska, Patryk Trzaska, Adrianna Tomana, Daria Gulba, Agnieszka Kozioł, Arkadiusz Dymek, Julia Salawa, Maja Plucińska, Marta Majerczuk, Martyna Augustynek, Zosia Gawor. Projekt nadzorują pp. Magdalena Loska, Dorota Frąckowiak,  Ewa Herchel, Beata Książek. Cała grupa koncentruje się na edukowaniu uczniów  oraz budowaniu świadomości na temat klimatu oraz ekologii.

Za radą koordynatora zdecydowaliśmy się na inny temat, a mianowicie: „zieleń w mieście” (w końcu redakcja nazywa się „Green Leaves”). Dużo się tu dzieje w tym zakresie i daje sporo możliwości – o związkach  drzew i zieleni z klimatem nie trzeba nikogo przekonywać (np. zieleń chłodzi betonowe miasto). Wycinka drzew to jeden ze znanych aspektów.

Przede wszystkim jednak chcielibyśmy skupić się na działaniach, które mogą przynieść pozytywne skutki – w Krakowie mamy mało zieleni, ale:

– powołano Zarząd Zieleni Miejskiej, który działa prężnie

– mnóstwo projektów do budżetu obywatelskiego łączy się z zielenią, np. parki kieszonkowe

– słyszeliśmy o firmie, która chce zazielenić wiaty przystanków

– słyszeliśmy też o aktywistce, która zamierza doprowadzić do tego, by wszystkie szkoły miały zielone dachy

A przecież inicjatyw takich jest więcej, warto o nich pisać i je propagować.

Zadania związane z tematem:

– wywiady z przedstawicielem ZZM, aktywistami miejskimi, radnymi, a nawet dotarcie do tej pani, która chce stworzyć dachy zielone

– artykuły badające różne aspekty i konsekwencje tworzenia zielonych dachów i wiat przystankowych

– założenie Facebooka, Instagrama i opracowanie logo

– opracowanie ankiety lub quizu na temat wiedzy naszej społeczności na temat zmian klimatycznych

– przygotowanie prezentacji multimedialnej opisującej różne aspekty zmian klimatycznych do wykorzystania w czasie lekcji wychowawczych lub innych (zamieszczonej też na stronie)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *