Higiena praca przy komputerze –   zalecenia.

Ze  względu na obecną sytuację wiele godzin spędzamy przy komputerze. Nie możemy jednak zapominać, że ma to również  wpływ  na nasze zdrowie. Długotrwała praca i nauka przy komputerze może powodować min. :   problemy z oczami – pieczenie, wysychanie – bóle nadgarstków, szyi i pleców. Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie   zasad higieny pracy przy komputerze.     

Oto najważniejsze z nich:

Zalecenia niezbędne

  1. Ekran nie powinien odbijać światła. Należy ustawić go pod odpowiednim kątem.  Monitor  trzeba ustawić tak, aby   światło nie znajdowało się z tyłu. Źle jest również, gdy użytkownik ma jasność przed sobą – np. lampkę nad ekranem. Korzystne jest ustawienie się bokiem do źródła światła.
  2. Odległość pomiędzy brzegiem biurka a ustawioną na nim klawiaturą powinna być większa niż 10 cm. Chodzi tu o możliwość ułożenia na biurku dłoni. Pisanie z rękami bez oparcia jest bardzo uciążliwe dla użytkownika.
  3. Odległość ekran-użytkownik powinna wynosić co najmniej 40 cm.    
  4. Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się powyżej linii wzroku użytkownika.
  5. Wysokość stołu i krzesła powinna być tak dostosowana, by zapewnić co najmniej kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem użytkownika.
  6. Należy robić przerwy   – co najmniej 5 minut przerwy na każdą godzinę pracy i nauki na komputerze.

Zalecenia  dodatkowe

  1. Nie spędzaj  przerw przed monitorem, najlepiej jest wstać i poruszać się trochę. Dobrze jest wtedy zamknąć oczy na jakiś czas lub popatrzeć na coś zielonego – ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice.
  2. Ustaw optymalną dla danego monitora (i karty graficznej) rozdzielczość. Jeśli chodzi o częstotliwość odświeżania, lepiej nie schodzić poniżej 85Hz.
  3. Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczenia  
  4. Staraj się utrzymywać wyprostowaną sylwetkę (kąt 90 stopni), ręce wygodnie opieraj o blat biurka.
  5. Optymalnym ustawieniem monitora jest odchylenie go lekko do tyłu i ustawienie tak, aby był idealnie przed użytkownikiem.
  6. Głowę powinno się trzymać prosto, nadmierne odchylenia do przodu lub do tyłu mogą spowodować uciążliwe bóle mięśni.
  7. Przy pracy z laptopem (zwykle mało wygodnej) zaleca się ustawienia go na biurku, a nie na kolanach. Dodatkowo warto podłączyć osobne peryferia – myszkę i klawiaturę.
  8. Szczególną uwagę należy zwracać na ułożenie dłoni na myszce – długotrwałe błędne użytkowanie może doprowadzić do tzw. zespołu cieśni nadgarstka. Warto przemyśleć zakup specjalnej podkładki, która zawiera wyprofilowaną podpórkę pod dłoń.
  9. Dbaj o oczy. Postaraj się raz na jakiś czas je zamknąć, by odpoczęły. Jeśli widzisz, że są przekrwione i nadmiernie przesuszone, skorzystaj z dostępnych na rynku kropel dla zmęczonych oczu – pamiętaj jednak, że to tylko doraźna pomoc. Dobrym pomysłem jest też odrywanie wzroku od monitora raz na jakiś czas i spoglądanie gdzieś w dal.
  10. Jeśli twoja praca wymaga od ciebie długotrwałego używania komputera, w czasie wolnym wybierz inne aktywności, nieangażujące wzroku. Latem i wiosną najlepszym wyborem jest spacer gdzieś wśród zieleni – jak już wspomniano wcześniej, ten kolor działa ożywczo na zmęczone oczy.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-higiena-pracy-przy-komputerze-cz-1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *